Entertainment, culinaire ervaringen en genoeg te shoppen voor elke leeftijd: De Huishoudbeurs is een dagje uit voor iedereen. Wij spraken Kim Barend, Event Operations Manager bij RAI Amsterdam, over de veelzijdige Huishoudbeurs in 2024. Dus wel of geen huishouden: Lees hier de highlights van het event.

Let’s face the facts

“Wat veel mensen niet weten is dat onze beurs een heel divers publiek aantrekt qua leeftijd en achtergrond” vertelt Kim. “We verwelkomen niet alleen vrouwen, maar ook veel mannen. We zijn er namelijk voor iedereen die betrokken is bij het huishouden, met ieder zijn eigen interesses. Zo is 46% van onze bezoekers jonger dan 24 jaar, heeft meer dan 70% een baan in loondienst, studeert of is zelfstandig ondernemer en ligt de gemiddelde besteding boven de €100. Over al deze punten bestaan nog weleens misvattingen. En nee, we delen al lang geen gratis spullen meer uit, maar we bieden wel flinke kortingen aan.”

Experiences voor een breed publiek

De Huishoudbeurs is opgedeeld in verschillende segmenten waar Boozed meerdere pleinen voor mocht realiseren, zoals Body & Mind, Home & Garden en Food & Drinks. Daarnaast dragen verschillende experiences bij aan de algehele look en feel van de beurs.

Kim: “Zo is er een TikTokplein voor de jongere bezoekers, een workshopplein waar een breder publiek zelf aan de slag kan en een spellenplein om de interactie met de bezoekers te verhogen.”

Naast onze eigen ruimtes zijn er ook leuke en memorabele merkervaringen te vinden. Dit jaar hadden we bijvoorbeeld de Robijn Geur Experience, waar men zich in een tropisch paradijs kon wanen om de heerlijke nieuwe Robijn Tropical geur te ervaren. Daarnaast was er een spannende show van Holland Casino in de ruimte genaamd Club Black Jack. Ook hadden we de geweldige bloemenwinkel van Intertoys, waar bezoekers het volledige LEGO Botanical assortiment konden bewonderen en aanschaffen.

Nee, we delen al lang geen gratis spullen meer uit.

Geen grenzen en toekomstwensen

Kim vertelt: “We zien dat het aantal mannelijke bezoekers stijgt. Daarom zou ik het leuk vinden om in de toekomst een mannenpaviljoen te introduceren! Daarnaast willen we nog meer inspelen op verschillende culturen en landen en gaan werken met special interest hubs. Dit hebben we de afgelopen jaren ook gedaan met het Cheers gedeelte, de Boekenclub en het Ibiza plein. Kortom ideeën genoeg!”

Duurzaamheid

Kim laat weten dat de RAI, en dus De Huishoudbeurs, net als Boozed streeft naar een kleinere ecologische voetafdruk. Ze vertelt: “Dit doen we onder andere door minder plastic te gebruiken, maar ook door de recycling van materialen zoals tapijt. Daarnaast promoten we het openbaar vervoer voor onze bezoekers door combi deals met de NS aan te bieden.”

“Een ander mooi initiatief dat we in het leven hebben geroepen is onze Donation Room waarmee we afval willen verminderen en lokale initiatieven kunnen ondersteunen. Hier kunnen standhouders, bezoekers en standbouwers producten achterlaten die ze niet meer gebruiken en wij zorgen ervoor dat deze producten op een mooie plek terechtkomen. Dit kan variëren van bloemen en stylingitems tot ongeopende etenswaren. Zo blijven er bijvoorbeeld bij een beurs zoals de Greentech vaak veel planten over die wij dan weer een tweede leven kunnen geven.”

We waarderen het vermogen van Boozed om materialen slim en effectief te hergebruiken

“Ook onze leveranciers moedigen we aan om duurzame producten en materialen te leveren. Zo waarderen we in Boozed het vermogen om materialen slim en effectief te hergebruiken. Als iets op maat gemaakt is voor de beurs, weten we dat we het volgende jaar op een geheel nieuwe manier kunnen inzetten. Daarnaast bieden we als locatie ook onze eigen, uniforme standbouw aan. Hier doen wij zelf meerdere jaren mee, waardoor dit dus een stuk duurzamer is. Het zorgt namelijk ook voor minder afval, reiskosten en materialen.”

Succes en inspiratie

“Een belangrijke maatstaf voor de beurs is hoe vaak je deze op sociale media terugziet” vertelt Kim. “Als er tijdens de beurs veel foto’s genomen worden, dan weet je dat het een succes is. Waar ik mijn inspiratie vandaan haal? Onder andere Instagram, mooie etalages en winkels in andere steden! Gedurende het jaar maak ik veel foto’s ter inspiratie en ik volg de grote merken op de voet.”

De Instagram wall met veren die we samen met Boozed hebben ontworpen was een groot succes

De samenwerking met Boozed

“Wij hebben voor Boozed gekozen als partner omdat ze onze visie goed begrijpen. Ze vertalen onze briefing op een creatieve manier tot een visueel ontwerp. Ze denken echt actief met ons mee en komen met goed advies, bijvoorbeeld over de plaatsing van specifieke objecten. Tijdens de bouw van De Huishoudbeurs hoef ik me geen zorgen te maken over de werkzaamheden van Boozed.”

“Een hoogtepunt was de samenwerking voor de Meer Huishoudbeurs stand, waarbij we een live versie van onze populaire online game ontwikkelden. Bezoekers konden ter plekke een spel spelen en prijzen winnen, net zoals in de online omgeving. Maar ook de Instagram wall met veren die we samen met Boozed hebben ontworpen was een groot succes waar mensen graag voor in de rij stonden!”

Op de bucketlist

Onze laatste vraag aan Kim: wat staat er nog op je bucketlist? “Ik zou zeker nog een aantal mooie evenementen en activaties willen organiseren. Zo zou ik bijvoorbeeld heel graag het Songfestival en de bruiloft van Amalia willen produceren!” zegt ze lachend. Wanneer dat zover is, helpen wij uiteraard graag mee Kim.

Naast De Huishoudbeurs werkten Boozed en de RAI ook samen voor andere mooie beurzen, zoals Interclean, Greentech en European Women in Tech. Bedankt Kim Barend en de RAI voor het vertrouwen, op naar de volgende!

Fotografen: Darryl Adelaar, Boozed

Meer nieuwsberichten

Meer nieuws over Boozed en waar we allemaal mee bezig zijn? Bekijk het hieronder.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!