To be or not to B Corp

Door: Melissa
Datum: 19-11-2023

Meer Boozed news?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via de onderstaande button.

De titel van dit uitgebreide artikel wekt natuurlijk al de nodige vragen op en dat is ook precies onze bedoeling. Wij nemen jullie graag mee op onze uitdagende reis naar de B Corp-certificering.

Allereerst vertellen wij jullie graag meer over de B Corp certificering, want wat is het nou eigenlijk? En waarom willen bedrijven een B Corp certificering behalen? En hoe verloopt zo’n certificeringproces precies? Daarnaast laten wij jullie graag kennismaken met Better Future. Zij begeleiden Boozed tijdens deze reis.

Wat is een B Corp-certificering?
Een B Corp-certificering, ook wel Benefit Corporation-certificering, is een erkenning voor bedrijven die verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de samenleving en het milieu.

Het is een keurmerk dat aantoont dat een bedrijf voldoet aan strenge normen op het gebied van sociale- en milieuverantwoordelijkheid. Om deze certificering te behalen, ondergaan bedrijven een grondige evaluatie van hun prestaties op vijf belangrijke pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Deze pijlers bieden inzicht in de verschillende aspecten waarop een bedrijf invloed kan uitoefenen. Om een B Corp te worden, moet een bedrijf ten minste 80 punten scoren op deze pijlers, wat betekent dat ze een officiële beoordeling moeten doorstaan.

Het hoofddoel van de B Corp-certificering is om bedrijven te stimuleren om winst te combineren met maatschappelijke impact en een nieuwe norm te stellen voor verantwoordelijk bestuur.

Waarom…..?
Naast de maatschappelijke impact biedt een B Corp-certificering nog een aantal diverse andere voordelen. Het vergroot de aantrekkingskracht op bewuste stakeholders en betrokken werknemers, versterkt de bedrijfsreputatie en geloofwaardigheid en het bevordert duurzaamheid. Daarnaast opent het ook nog eens de deur naar een wereldwijd netwerk van bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld.

De weg ernaartoe
Het behalen van de B Corp-certificering is een proces dat uit meerdere stappen en beoordelingen bestaat. Het proces begint met het invullen van een grondige beoordeling, de B Impact Assessment (BIA). Tijdens deze beoordeling moet het bedrijf een minimumscore behalen en bewijsstukken verstrekken ter verificatie. Als het bedrijf slaagt, wordt er van hen verwacht dat ze de B Corp-verklaring ondertekenen, waarin ze hun toewijding uiten aan het streven naar een evenwicht tussen winst en positieve impact.

Om de normen op de lange termijn te handhaven, is hercertificering om de drie jaar vereist. Dit betekent dat het bedrijf regelmatig opnieuw wordt beoordeeld om te controleren of het nog steeds voldoet aan de vereisten van de B Corp certificering. Op deze manier wordt gewaarborgd dat het bedrijf voortdurend zijn verplichtingen op het gebied van maatschappelijke en milieu-impact nakomt.

Boozed heeft inmiddels de certificering behaald. Wij hebben dit deels onder begeleiding van Annemarie en Larissa van Better Future gedaan. Om jullie een inkijkje in dit proces te geven hebben wij een super leuk interview met hen gedaan. Je kan het interview hieronder lezen.

Benieuwd naar onze score?
Wil je weten hoe wij scoren op de verschillende aspecten van de B Corp beoordeling? Bekijk  dan hier onze certificering.

Better Future

Interview met Annemarie (Owner & CEO) en Larissa (Consultant & Facilitator).

Annemarie: In 2014, toen ik voor Better Future in Amerika werkzaam was, hebben we voor het eerst de B Corp-certificering behaald. We merkten dat het een geweldige en hechte gemeenschap was, en dat is het ook echt! Bovendien is het ook wereldwijd erkend. Elk land waar B Corp actief heeft zijn eigen B-lab, waar dus de erkende bedrijven bij zijn aangesloten. Zo vallen de bedrijven uit Nederland binnen B-Lab BeNeLux.

In elk land waar we met Better Future werken, nemen we contact op met het lokale B-Lab, zodat we bedrijven uit de community kunnen bezoeken ter inspiratie. Je merkt dat iedereen in de gemeenschap echt bereid is om lessen te delen en in gesprek te gaan. Binnen de gemeenschap is er een sterke cultuur van openheid.

Radical Transformers
Zoals ik al eerder aangaf hebben wij sinds 2014 de B Corp certificering in the pocket en zijn we door B-Lab aangewezen als een van de drie radical transformers in Nederland die andere bedrijven begeleiden in de transitie naar het worden van een B Corp.

Onze begeleiding is tweeledig: Het behalen van het certificaat is namelijk één ding, maar het is ook belangrijk dat mensen in en rondom het bedrijf (werknemers, partners en klanten) gaan begrijpen wat het precies inhoudt en wat het voor henzelf betekent. Dat is ook het leukste: het eigen maken van de manier van denken en werken. Wij richten ons vooral op het tweede aspect bij bedrijven, oftewel de belevingskant van de B Corp status. Bij Better Future streven wij ernaar dat eigenlijk elke organisatie een ‘a business for a good’ wordt, waarbij ze zowel winst maken als impact hebben.

Team Better Future
Annemarie: Ons internationale team bestaat uit vijf vaste werknemers en een groot netwerk van versterkende krachten. We zorgen er ook voor dat we in alle landen waar we actief zijn collega’s hebben waarmee we samenwerken, zodat er fysiek iemand aanwezig is en we werken met iemand die de cultuur snapt.

Waarom doen we wat we doen?
Annemarie: Ik geloof in een eerlijkere wereld, waarin iedereen toegang heeft tot onderwijs, eten, gezondheidszorg en alle andere basisprincipes. En ook in het feit dat iedereen eigenlijk wel verschil wil maken, maar dat men niet weet hoe en waar te beginnen. Bij Better Future geloven we erin dat het samenbrengen van mensen en bedrijven, die elkaar normaal niet zouden ontmoeten, een beweging teweeg kunnen brengen. Hierbij kun je dan denken aan verschillende branches en werelden, van grote kantoren op de Amsterdam Zuidas tot buurthuizen in Rotterdam of familiebedrijven in de regio.

Wat doen wij?
Annemarie: Wij bieden diverse trajecten aan, waaronder verandertrajecten, zoals het B Corp waar Boozed nu mee bezig is, maar ook waardeketenreizen. Deze trajecten brengen meerdere partijen uit de waardeketen samen om hun impact samen te versnellen. Daarnaast worden we ook vaak gevraagd voor inclusiviteitsvraagstukken.

Een ander onderdeel van het aanbod zijn onze leiderschapsprogramma’s. Hierbij halen we de deelnemers echt uit hun werkomgeving. We maken daarbij gebruik van drie pijlers: Immersive, Inclusive en Invested. Immersive betekent weg van kantoor, naar onbekende en soms wat ongemakkelijke omgevingen, zoals de Voedselbank of exotischer zoals een leiderschapsreis naar Vietnam. Zolang het maar relevant is voor de vraag en de klant. Inclusive staat voor het samenbrengen van partijen die elkaar niet kennen en vaak verwelkomen we ook een bedrijf dat geen toegang heeft tot het programma. Deze groepen trekken dan echt een paar dagen intensief met elkaar op en gaan een echte connectie aan. Invested houdt in dat ze zich ook samen buigen over een vraagstuk van een ander. Een goed voorbeeld, zo hebben we de Heilige Boontjes (Rotterdam) in contact gebracht met het managementteam van Jumbo, waarbij ze aan de slag zijn gegaan met hoe Heilige boontjes schaalbaarder kan worden. 

Good to know
Annemarie: Ik word steeds vaker gevraagd als keynote spreker over purpose driven leadership en inclusief leiderschap te spreken. Maar daarnaast ook voor dagvoorzitterschappen die rondom dit thema fungeren. Ik vind het belangrijk en leuk om mensen uit te dagen op dit terrein en dit op een luchtige manier met humor. Ik ga ervoor om grote onderwerpen persoonlijk te maken.

Onze klanten
Annemarie: De trajecten die wij doorlopen maken een dusdanige impact en maken zoveel indruk, dat we inmiddels een grote groep van alumni hebben opgebouwd. Hierdoor komen al onze klanten via via binnen of ze besluiten zelf nogmaals met ons samen te werken. Daardoor schiet het verspreiden van ons verhaal er soms wat bij in, dit mogen we wel meer gaan doen.  Daarnaast is een overeenkomst dat bij de meeste bedrijven waar wij mee in zee gaan een beslisser zit die ‘echt’ graag wil en die er echt in gelooft. Dit varieert van grote multinationals tot aan MKB-bedrijven.

Misvattingen
Annemarie: Een misvatting over ons bedrijf, die nog weleens voorkomt, is dat men denkt dat we een non-profit organisatie zijn, vanwege de thema’s die wij aantikken, de beelden die we gebruiken en de landen die wij bezoeken. En daarnaast niet zozeer een misvatting over ons bedrijf, maar meer over werken aan impact in het algemeen. We hebben al een aantal keer gehoord dat men zegt: we zijn daar nog niet aan toe. Soms hebben ze het idee dat ze pas kunnen beginnen als het goed gaat met hun bedrijf. Alsof het een soort luxe goed is, terwijl je juist in elke fase al impact kunt maken en het gaat om het op een andere manier verdienen van geld.

Mensen zijn ook op zoek naar een traject dat heel transactioneel is, maar onze trajecten zijn transformationeel en op maat gemaakt voor ieder bedrijf, aangezien ieder bedrijf net weer anders is. Een traject vraagt ook de nodige medewerking van de deelnemers, zij moeten zelf ook inspanning leveren om de transformatie tot stand te brengen

Better Future en Boozed 
Annemarie: Ik raakte met Kim in gesprek tijdens het Fempower Your Growth programma en daaruit is onze samenwerking ontstaan. Wij hebben Boozed begeleid bij het behalen van het certificaat en blijven actief betrokken bij hun traject na de certificering. Mijn collega Larissa is degene die het traject met Boozed op zich neemt.

Larissa: Onze aanpak bij Boozed is een combinatie van hulp bieden bij het certificeringsproces, maar ook het integreren van wat het betekent om een B Corp te zijn in de dagelijkse bedrijfsvoering. Hoe kun je medewerkers meer betrekken bij het vormgeven en co-creëren van deze reis?

B Corp is een interessant certificaat, omdat het niet alleen een ‘stempel’ is van het B Corp zijn, maar het is meer een streven naar voortdurende verbetering. Daarom moeten bedrijven zich elke drie jaar opnieuw certificeren.

Het begin…
Om optimaal te starten met het co-creatie proces hebben we Kim gevraagd een intern multidisciplinair team samen te stellen, waarbij er vanuit elke discipline een teamlid aanwezig is. Samen met dit team zijn wij aan de slag gegaan met het beantwoorden van diverse vraagstukken zoals: Waarom bestaat Boozed als bedrijf? Wat is de impact die zij maken? Hoe kan Boozed bijdragen aan de toekomst? Uit deze vragen en de gesprekken met het team kwam een impactmissie naar voren. Een zeer belangrijk aspect van het gehele proces en het behalen van de B Corp certificering, aldus Larissa.

Inspiratietrips
Larissa: Ons gehele begeleidingstraject bestaat uit verschillende onderdelen. Een zeer inspirerend onderdeel zijn de inspiratietrips. Bij Better Future vinden we dat je dingen moet ervaren en uit je dagelijkse werkomgeving moet stappen om te leren en innovatiever te worden.

Na de aftrap en diverse brainstorms met Boozed zijn we op pad gegaan. Het eerste bedrijf dat wij hebben bezocht is The Food Line Up. Daar hadden we een aantal verschillende redenen voor. Ze opereren in dezelfde branche, Kim heeft ze genoemd als een van haar inspiratiebronnen op het gebied van B Corp en ze hebben een zeer duidelijke visie en missie gecreëerd. En dat laatste was precies waar onze sessies bij Boozed over gingen op dat moment. We hebben een geweldige middag met het team van TFLU gehad en gesproken over vraagstukken zoals:

  • Wat betekent het in de praktijk om een B Corp te zijn?
  • Welke verandering in mentaliteit is vereist in het dagelijkse werk?
  • Hoe communiceer je deze prioriteiten naar je klanten en partners?

Het creëren van de impactmissie is zeker geen eenvoudige opgave. We hebben ook een goed gesprek met TFLU gehad over de evenementenbranche en hoe een B Corp organisatie hiermee om kan gaan. Evenementen zijn eigenlijk zeer geschikte producten, omdat mensen verrast willen worden en open staan voor inspiratie. Bovendien zijn evenementen tijdelijk en daarom perfect om te testen en te innoveren.

Tijdens onze tweede inspiratietrip zijn we naar Stichting Stunt gegaan, een bedrijf dat zich dicht bij Boozed bevindt. Het doel van ons bezoek was om in gesprek te gaan over hun visie en missie, en om te begrijpen wat het voor hen betekent om een mission-driven organisatie te zijn. We waren onder de indruk van hun sterke ondernemersgeest, waarbij ze zich richten op oplossingen in plaats van problemen. Ze voeren ook veel verschillende tests om hun producten te verbeteren. De verschillende bezoeken heeft het B Corp team aan het denken gezet. Een belangrijke conclusie, die naar voren is gekomen, is het belang van meetbaarheid. Het is essentieel om meetmomenten in te plannen, zodat de voortgang geëvalueerd kan worden en er cijfers beschikbaar zijn om te  communiceren en het verhaal van Boozed en de impactmissie te versterken. Daarnaast is het van groot belang dat eigenaren en bedrijven duidelijk en transparant zijn over waarom ze een B Corp zijn en wat hun missie is, zodat andere bedrijven, partners, collega’s de keuzes van het bedrijf beter leren begrijpen.

De laatste fase
We hebben nog een aantal sessies met Boozed gehad en uiteindelijk de B Impact Assessment ingevuld. Uiteraard is dit ook niet binnen een dag gebeurd en is het een periode waarbij er telkens nieuwe documenten ingeleverd moesten worden. Zodat B Corp kan beslissen of het bedrijf de certificering kan ontvangen of dat er nog wijzigingen nodig zijn.

En yes op 22 augustus ontvingen we het goede nieuws – Boozed is nu een B Corp! Na een grondig beoordelingsproces is Boozed gecertificeerd als een toonaangevende onderneming in de wereldwijde beweging voor een inclusieve, rechtvaardige en regeneratieve economie.

Boozed is nu officieel erkend als onderdeel van een selecte maar groeiende groep bedrijven die zich inzetten voor het goede. Wat dit in de praktijk betekent is dat Boozed zijn sociale en milieu impact serieus neemt, en acties zal blijven ondernemen die in lijn zijn met dat doel. Een B Corp worden is niet zomaar een medaille voor goed werk. Het gaat om de toewijding om zichzelf voortdurend te vernieuwen en te verbeteren, om de naald te duwen waar mogelijk en zo dringend mogelijk. Het gaat er ook om een leider in de branche te zijn, de lat hoger te leggen en andere bedrijven te beïnvloeden om het beter te doen. Larissa geeft aan dat er dus nog veel meer komt! De komende maanden zal het B Corp team van Boozed samen met Better Future verder werken om de volgende stappen in Boozed’s impactagenda vorm en inhoud te geven.

Sidenote:
Larissa: Wat ik nog goed vind om te vermelden, is dat elk begeleidingstraject op maat wordt gemaakt, dus elk traject is anders. Het behalen van de B Corp certificering is eigenlijk pas de eerste stap en meer een startsein, want het is een voortdurend proces en een toewijding die het bedrijf aangaan