Experience Design gaat veel verder dan events.

Door: Kim
Datum: 2-2-2021

Meer Boozed news?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via de onderstaande button.

De wereld zoals we die kennen vanaf begin jaren negentig krijgt een heel ander karakter. Minder open, minder avontuurlijk, minder vrij en minder vrijblijvend. De behoefte, aan vertrouwen en échte verbinding met elkaar, groeit. Toekomstgerichte organisaties en merken bewegen mee en ontwikkelen steeds meer menselijke kenmerken: ze worden persoonlijker, gevoeliger, verantwoordelijker, empathischer en kwetsbaarder.

Boozed is voortdurend op zoek naar inspiratie vanuit allerlei disciplines om op die manier altijd “on trend” te blijven met onze bedrijfsvoering, dienstverlening en assortiment. In deze zoektocht kwamen we in aanraking met het PIM Trendrapport 2021. Dit rapport is gebaseerd op de inzichten van het Futurise®-trendmodel, ontwikkeld op basis van ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de Universiteit Gent. Een ingedikt voorproefje uit dit rapport wil ik graag in dit item met jullie delen. De whitepaper kan je aanvragen via het Platform Innovatie in Marketing.

Op basis van de inzichten en lessen die het Futurise®-trendmodel biedt, is een beweging zichtbaar die in het trendrapport wordt beschreven aan de hand van zes dominante maatschappelijke thema’s. Die zes thema’s voor dit decennium hebben een belangrijke behoefte gemeenschappelijk: de groeiende behoefte aan vertrouwen en verbinding.

1.Samen sterk

De manier van samenzijn is aan het veranderen. Ging ‘samen’ de afgelopen tweeënhalve decennia vooral om het principe ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’, de komende tijd maken we onze communities vooral kleiner. Samenzijn doen we veel meer om veiligheid,

geborgenheid en intimiteit bij anderen te zoeken. We trekken ons terug in kleinere bubbels, samen met gelijkgestemden en vanuit dezelfde waarden en overtuigingen. Bovendien hebben we steeds meer behoefte om nuttig te doen; om van betekenis te zijn. Ook dat verschilt met het open en meer vrijblijvende karakter van de netwerken en communities van voorheen. Voorzien wordt dat een merk steeds vaker de facilitator zal zijn om als consument of burger ergens aan bij te kunnen dragen. Samen sterk gaat ook om innovatie van producten en services.

2.Naturiteit

De natuur geeft een gevoel van veiligheid en rust. Daarom zoeken we de natuur steeds meer op en halen we ‘m ook veel meer naar onze leefwereld toe. De laatste interieurtrends zijn daar een mooi voorbeeld van. We herontdekken de natuur als een enorme bron van inspiratie; een bron met 3,8 miljard jaar ervaring. Onze onzekerheid over de toekomst projecteren we ook op de natuur en het klimaat: we beseffen dat er veranderingen nodig zijn om de aarde leefbaar en gezond te houden en we zetten allerlei nieuwe technologieën in om de natuur te verbeteren. Kun je als merk mensen helpen om meer tijd buiten door te brengen of het gevoel van buiten te ervaren? De natuur dient verder als inspiratiebron voor processen en innovaties gebruikt te worden.

3.Escapisme

Omdat angst en onzekerheid volgens het trendmodel toenemen de komende jaren, neemt ook de drang om even aan die druk te ontsnappen steeds meer toe.

Het rapport stelt vast dat er een periode aankomt van relatieve angst en onzekerheid. Merken dienen zich dan ook af te vragen welke activaties of innovaties ze kunnen bieden om consumenten te helpen de angst te reduceren en daarmee het feel-good-gevoel te versterken. Uit het rapport: ‘Technologie kan daarin een rol spelen door extra belevingslagen aan de werkelijkheid toe te voegen. Gamification wordt bijvoorbeeld ingezet om personeel te motiveren of merkbelevingen 24/7 toegankelijk te maken. Welke oneindige mogelijkheden durf je als merk te verkennen?

4.Strijdlust

Er ontstaat een bijzondere dynamiek tussen enerzijds een maatschappij die steeds meer verantwoordelijkheid eist van bedrijven en merken en anderzijds tussen mensen en organisaties die die verantwoordelijkheid oppakken en strijden voor een betere wereld.

Deze strijdlustige sfeer leidt tot allerlei massaal protest, zowel in de digitale als in de fysieke wereld. Daarmee wordt verantwoordelijkheid steeds meer afgedwongen. Door de kracht van de ‘crowd’ wordt het voor merken en organisaties steeds lastiger om onzichtbaar of op

de achtergrond te blijven en niet actief bij te dragen aan maatschappelijke en sociale vraagstukken en uitdagingen.

5.Kwaliteit

De manier waarop mensen de kwaliteit van producten, diensten, merken en organisaties beoordelen, gaat veranderen. Mensen nemen niet langer genoegen met mooie verhalen: ze willen weten wat een merk daadwerkelijk doet. Met storytelling alleen komen merken dus niet meer weg. Om vertrouwen te krijgen zoekt men naar bewijs, feiten, transparantie en authenticiteit. Waar komt het product vandaan, waar is het precies van gemaakt en hoe zijn de arbeidsomstandigheden in de fabriek? Kwaliteit gaat ook steeds meer over degelijkheid en eenvoud, want dat maakt zaken overzichtelijk. Geef inzicht in producten en ambities. Dan kan en hoeft niet alles perfect te zijn. Dus? ‘Wees transparant en helder over de status quo en de concrete stappen die worden gezet.’

6.Aandacht

Hoe krijgt een merk in de toekomst nog aandacht van de doelgroep? Een interessante vraag omdat de strijd om aandacht steeds groter wordt. Mensen kunnen de enorme bak aan informatie die op ze afkomt simpelweg niet meer verwerken. Met alle gevolgen van dien. Aandacht wordt schaars en men gaat er steeds selectiever mee om. Met gestandaardiseerde en geautomatiseerde aandacht komen merken niet meer weg; alleen met échte menselijke aandacht maak je nog verbinding. Het herkennen en erkennen van hele specifeke of persoonlijke behoeften en het verkleinen van de afstand tussen merk en

klant zijn nodig om de aandacht van klanten voor je te winnen. Maar denk ook aan ‘less is more’. Consumenten zijn steeds vaker bereid te betalen voor het tijdelijk ‘uitzetten’ van dingen. Denk aan JOMO, de noise cancelling-koptelefoons, de soundprint van restaurants en apps die helpen om te concentreren. Wat kan jouw merk betekenen als het gaat om aandacht en focus?

Een tof rapport om te lezen en altijd fijn om elementen te herkennen waar je als merk al mee bezig bent, maar meer nog een bron van inspiratie om Boozed en de geweldige bedrijven en merken waar we voor werken de komende periode experiences te bieden die passen bij de behoeftes van de doelgroep.

https://www.pimonline.nl/pim-trendrapport-2021